FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott03/04/2019

Oskyldigt anklagad för brott

Hej!
Jag har blivit oskyldigt anklagad av en kvinna som påstår att jag har våldtagit henne. Vi hade samlag frivilligt på en fest med flera vittnen som har sett förspelet. Vi har setts några gånger efter det. Hon har kallat 2 kompisar för att vittna också samt alla som var med på festen som såg att vi hånglade.

Nu har jag blivit kallad till förhör och blivit tillfrågad om jag vill acceptera advokaten rätten ger mig eller om jag vill ha en specifikt advokat. Förstår ingenting alls varför det har blivit så här och mår jättedåligt över rädslan att bli åtalad och oskyldigt dömd..

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag valt att korta ner din fråga innan mitt svar publicerats, för att frågan inte ska vara lika personlig. Jag har dock svårt att avgöra vad din fråga är, men försöker ändå framföra sådant som kan vara bra för dig att veta.

Olagligt att polisanmäla en oskyldig person
Angiver man en oskyldig person till åtal med uppsåt att personen ska dömas, gör sig personen sig skyldig till falsk angivelse. Om personen inte insåg att denne hade skälig anledning att anta att den angivna var oskyldig, döms personen för obefogad angivelse (15 kap. 6 § brottsbalken) Har personen inte för avsikt att polisanmälan ska leda till åtal, utan bara vara besvärande för den utpekade parten så döms man istället för falsk tillvitelse (15 kap 7 § brottsbalken).

Det innebär att det är olagligt att påstå att man blivit utsatt för ett brott man inte blivit utsatt för. Har hon upprättat en polisanmälan trots att hon vet att du är oskyldig har hon alltså gjort sig skyldig till brott.

Vittnesskyldighet
I svensk rätt finns en allmän vittnesplikt, vilket innebär att personerna som kallas är skyldiga att vittna. De kommer att avlägga en vittnesed och måste därför tala sanning (36 kap. 11 § rättegångsbalken). Skulle personerna ljuga eller hemlighålla sanningen under ed gör de sig skyldiga till brottet mened (15 kap. 1 § brottsbalken)

Det innebär att personerna som blivit kallade måste tala sanning om vad de upplevt under festen, annars gör de sig skyldiga till brottet mened.

Mitt råd till dig
Jag beklagar att du hamnat i den här situationen. Det första du bör göra är att acceptera den advokat rätten gett dig eller meddela rätten om du vill ha en specifik advokat. Berätta för din advokat det du beskrivit för mig så kommer hen hjälpa dig med ditt försvar och kommer besvara alla frågor du har inför förhör och en eventuell rättegång.

Hoppas mitt svar är till hjälp!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare