FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/06/2014

Oskiftat dödsbo i bodelning

Hej, Jag och min fru ska skiljas. Vi är ense om skilsmässan samt att vi önskar delad vårdad för våra 2 barn som båda är under 16 år. Vi har ett lån på gemensamma radhus på ca 1,6 mkr (köpt 2008 för 2,8 mkr). Huset har idag ett marknadsvärde på ca 3,2 mkr. Min far som gick bort ifjol höstas. Dödsboet kommer att skiftas inom en månad. Min arvslott efter försäljningen av dödsboet kommer (uppskattningsvis) att bli ca 1,5 mkr netto. Pengar jag vill använda för att skaffa ett nytt boende för.

Till min fundering. Min fru har lovat att inte göra anspråk på mina spar- elller arvspengar om jag skänker henne min del av vårt radhus (ett värde motsv. ca 450-500 tkr). Vår skilsmässoansökan är ännu inte inskickad.

Har det ngn betydelse att denna är registrerad hos länsrätten innan dödsboet skiftas? Har hon, m.a.o, rätt att göra anspråk på arvet om vår ansökan registreras innan dödsboskiftet?

Verkar hennes förslag på "deal" rimlig och går detta att göra på ett formellt sätt.

Hör av er med ev. kompletteringsfrågor. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Enligt 9:1 äktenskapsbalken (ÄktB) ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, den s.k. kritiska tidpunkten. Det innebär att man ser till de tillgångar och skulder som fanns den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten, trots att ni efter det har sex månaders betänketid.

Ett arv faller vid tidpunkten för arvslåtarens död. Det innebär att din del i din fars oskiftade dödsbo ses som en tillgång för dig från att din far avled. Din andel i dödsboet finns därför som tillgång vid den kritiska tidpunkten även om boet inte skiftats än, och ska därmed ingå i bodelningen. Din fru har därför rätt att begära att arvet ingår i er kommande bodelning.

Enligt 11:3 ÄktB ska makarnas totala nettogiftorättsgods delas lika. Makarna har dock avtalsfrihet och har dock rätt att i bodelning komma överens om annat. Det är därför möjligt för er att komma överens om att din fru får hela radhuset om du får behålla hela arvet. Vad som däremot är en "rimlig deal" kan jag tyvärr inte avgöra då det är beroende av vad ni tycker känns rimligt och rättvist. Om ni är tillfreds med lösningen kan ni fördela er egendom enligt förslaget i den bodelningshandling som ni ska upprätta enligt 9:5 ÄktB.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare