Oskäligt Samboavtal

Hej!

Jag står inför en separation där vi tillsammans köpt en lägenhet. Då min sambo stod för kontantinsatsen ville hon ha ett samboavtal och kontaktade sin jurist som skrev ett. I det står det att hon äger 90% och jag 10%. Men det står också att vid en separation så ska inte samma propotioner i ägandet gälla i bodelningen. Sambolagens regler avtalas härmed bort och X skall tillskrivas hela bostadsrätten utan att utge någon bodelningslikvid.

Jag ville ringa hennes jurist för att jag tyckte det lät konstigt. Till slut gick hon med på det. Han förklarade att det handlade om att X hade lagt in mer pengar i form av kontantinsats och att hon vid en separation skulle ha företräde till lägenheten vid en separation. Det jag inte nu förstår är att jag äger 10% registrerat men inte egentligen äger någonting vid en separation. Nu fick hon pengar i en annan bodelning och genast ville hon ha en separation. Vi köpte lägenheten tillsammans 2018 och har gemensamma banklån där vi har lika mycket lån. Vi har betalat lika mycket i ränta och amortering.

Det känns som jag blivit lurad. Går det att äga 10% och samtidigt i avtal hävda ingenting? Är avtalet korrekt? Det känns felaktigt.

Med vänlig hälsning,

J---s W-----m-O----N

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline

Jag förstår av din fråga att ägandet och vad som ingår i bodelningen inte riktigt stämmer överens. Jag kommer i mitt svar att förklara hur det funkar, och sen vad du kan göra för att rätta till situationen.

Den rådande situationen

Eftersom det råder avtalsfrihet i samboavtal kan man avtala vad man vill (9 § Sambolagen), inklusive upplägg där den enas egendom tillfaller den andra i bodelningen. Det verkar som du har skrivit på ett samboavtal som tilldelar din före detta sambo den gemensamma bostaden vid separation.

Vem som äger vad är inte relevant för avtal om vad som hamnar hur i bodelningen, eftersom det krävs att man har samtyckt till avtalet från början. Om avtalet säger att den enas egendom ska behandlas på ett visst sätt under bodelning kommer den att hanteras i enlighet med kontraktet oavsett vem som äger det.

Lösning på situationen

Det finns två sätt att lösa detta på. Det första är att se om du kan ta över bostaden enl. de regler som inte kan avtalas bort (22 § Sambolagen). För detta behöver du visa att du behöver bostaden bättre än henne, och att situationen är sådan att detta kan ses skäligt. Du kommer dock behöva ersätta din f.d. sambo den ekonomiska skadan som hon lider pga. detta.

Det andra sättet är att jämka bodelningen (12 kap 1, 3 § Äktenskapsbalken). Du skriver att din f.d. sambo har nyligen lyckats öka sin förmögenhet väsentligt, vilket leder mig till att tro att det ekonomiska förhållandet mellan er är ganska ojämnt. Detta är en grund för jämkande (12 kap 1 § Äktenskapsbalken). Det finns också möjlighet att jämka för oskälighet i övrigt (12 kap 3 § Äktenskapsbalken).

Mitt råd

För att avgöra om det är en rimlig risk att väcka talan om detta behövs mer information, så jag rekommenderar att du kontaktar en egen advokat och går igenom ditt fall i detalj. Det finns möjlighet att rädda situationen, men du behöver vara medveten om att pga. avtalet är utgångspunkten att avtalet gäller.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare