FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/01/2018

Orolig för att barn far illa. Hur gå till väga?

Hej jag har en syster som har ett gravt missbruk bakom sig och har sedan bättrat sig efter att hon fick en dotter. Men nu så har vi i familjen börjat att märka att hon har börjat att bete sig märkligt och inte tar hand om sin dotter, hon sluddrar, glömmer att ge henne mat, sover hela dagarna m,m. Och vi misstänker att hon har börjat att missbruka igen, så jag har tagit hand om dottern som nu är 1 1/2 år till och från i ca ett halvår.

Min fråga är: Kan jag söka tillfällig vårdnad för barnet, och hur går man tillväga? Pappan är avliden sedan ett år tillbaka och min syster har ensam vårdnad som det ser ut idag. Jag är orolig för barnets liv och hälsa när hon är med min syster då jag inte vet om hon är i skick att ta hand om henne.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till oss för hjälp och jag ska försöka besvara din fråga så gott jag kan.

Aktuellt lagrum blir: Föräldrabalk (FB), lag om vård av unga (LVU) och socialtjänstlag (SoL)

Det finns inte, i juridisk mening, något sådant som ett tillfällig vårdnad, där vårdnaden skulle vara tidsbestämd, utan domstolen utser vårdnadshavare tillsvidare. Det är inte lätt att byta vårdnadshavare på det sättet utan processen är lång. Det betyder dock inte att du kan ta hand om barnet om din syster inte utför vårdnaden på rätt sätt. Jag kommer redogöra för hur du ska gå till väga och hur själva processen kommer att gå till.

Om din oro är allvarlig, vilket det verkar som det är, så måste du först gå igenom socialnämnden i din kommun. Här måste du göra en orosanmälan för barnet (länk till information om orosanmälan finns nedan). Orosanmälan görs helst genom telefon och du ringer till socialstyrelsen i din kommun. Sök bara på din kommun och socialstyrelse på google så ska de ha ett telefonnummer, jourtelefon eller liknande. Socialnämnden har då en skyldighet att utreda fallet. Om de anser att situationen är allvarlig nog så har de behörighet att omhändertaga barnet enligt LVU. Det bör nämnas att vårdnadshavaren, i ditt fall din syster, har rätt och kommer att få veta vad som försiggår och hon kommer ha rätt att lämna hennes åsikt kring detta.

Om socialtjänsten anser att din syster inte är kapabel till att sörja om sitt barn, kommer de omhändertaga barnet och placera henne i familjehem, detta enligt SoL 6kap 1§ och LVU 11§ 1st. Familjehemmet väljs utav socialnämnden, de kommer, i största sannolikhet, placera henne hos dig, då du är barnets faster och har haft hand om henne, eller hos någon annan närstående släkting som de anser är passande.

Detta betyder dock inte att de utser någon annan än din syster till vårdnadshavare utan vårdnaden kommer fortfarande vara hos henne, rent juridiskt. Detta eftersom de hoppas på att din syster, i det fall de omhändertar hennes dotter, ska bättra sig i framtiden för att senare kunna ta hand om henne igen. Under den tiden så har socialnämnden ansvaret för barnet tills vårdnadshavaren kan göra utföra vårdnaden av sitt barn igen, detta enligt LVU 21§ och 11§ 5st. Ansvaret innebär inte att de ska aktivt ta hand om barnet, utan de ska se till att barnet tas hand om på rätt sätt om, barnet till exempel, befinner sig i ett familjehem. Detta görs oftast genom bevakning via telefonsamtal och hembesök för att säkerställa att barnet har sina behov uppfyllda. Detta brukar inte vara några stora problem, utan i praktiken kommer de att kontakta dig (om de väljer att barnet ska vistas hos dig), se till att barnets hälsostatus är bra, samtala med anhöriga och så vidare.

Det bör nämnas att om barnet vistas hos dig, eller någon annan, under en väldigt lång tid, kan du få vårdnaden om det är så att det är bäst för barnet FB 6kap 8§. Socialnämnden ska börja överväga detta om barnet har vistats hos dig under 3 års tid. Det är dock domstolen som bestämmer om vårdnaden ska ändras och endast socialstyrelsen som kan ta upp det, LVU 13§ 3st.

Länk till information om orosanmälan.
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnochungaisocialtjansten/anmalanarbarnfarilla
Tänk dock på att du måste anmäla till rätt kommun, jag rekommenderar att du läser hela sidan och informationen som står på webbsidan!

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig och jag hoppas situationen löser sig på bästa sätt. Ha en bra vecka.
Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare