Orginalhandlingar i dödsbo

hej

undrar om papper rörande dödsbo,arvstvist gäller då när en dödsbodelägare skickar alla papper rörande detta via mail ,inscannade dokument,ska inte original handlingarna visas upp.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga jag ska försöka besvara den så gott jag kan.

Vad gäller handlingar finns ingenting som anger att de måste vara i original för att vara giltiga. Det är själv den som mottager handlingen som avgör om det är tillräckligt med en kopia eller inte. Tillexempel banker kan nöja sig med en kopia om det tycker den är trovärdig. Är du dödsbodelägare och vill se de äkta kopiorna har du självklart rätt till det, men i det läget finns inget som säger att den som sitter på de äkta handlingarna måste skicka dem till dig utan du kanske får lov att åka dit för att hämta dem etc.

En annan variant kan vara att vidimera kopior, något som banker ofta nöjer sig med. Med visitering menas att två vittnen skriver under på kopian att den stämmer överens med originalet. De ska alltså se originalet och jämföra kopian och går sedan personligen i godo för att kopian stämmer överens med originalet.

Gör ni ett arvsskifte hos en advokatbyrå kommer detta arvskifte att behöva visas upp i original för skatteverkett och i de flesta fall även för banken.

Sammanfattningsvis är det alltså mottagaren (den som vill se handlingen) som avgör om det räcker med en kopia eller om den måste vara i original.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare