Oren accept

Hej!

Vi blev erbjudna att låna en båt mellan maj - september.

Lånet skulle vara 0 kronor mot att jag betalade kajplatsen. Kontraktet var utskrivet på dator och påskrivet när jag fick det och jag skrev under det också.

Eftersom tidpunkten för kajplatsen inte var specificerad så lade jag även till en * efter "står för kostnaderna för kajplatsen och specificerade det med en handskriven text "Avser perioden maj - juli".

Min fråga är om båtägaren kan nu backa från avtalet på grund av det handskrivna tillägget? Kan det i vissa fall ses som en oren accept och avtal har aldrig kommit tillstånd på grund av att det är att ses som ett nytt anbud?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Avtalslagen och oren accept

Svaret på din fråga hittar man i lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen). Enligt avtalslagen bygger avtal på en modell av anbud och accept. Det innebär att avtal uppstår genom att en part kommer med ett anbud som motparten då får acceptera om denne vill att ett avtal ska bildas. Vad gäller s.k. oren accept så regleras det i 6 § avtalslagen. Svar som innehåller att anbudet accepteras men som p.g.a. förändringar inte överensstämmer med anbudet räknas som ett nytt anbud istället. Det betyder att en oren accept är ett avslag på det ursprungliga anbudet och samtidigt ett nytt bindande anbud från den som svarat.

Eftersom det i ditt fall varit ett anbud på maj – september som du senare ändrade till maj – juli räknas ditt svar som en oren accept. Det betyder precis som du gissade att båtägaren har rätt att neka det nya anbudet. Skulle båtägaren acceptera det nya anbudet är utgångspunkten att det är maj – juli som gäller mellan er.

Med vänliga hälsningar,

Sohail NiknejadRådgivare