Ordningsvakter och tillfälligt omhändertagande

Hej,

Jag blev idag med våld tvingad till marken av en ordningsvakt utanför en krog på Liseberg och därefter bortförd och frihetsberövad av flera vakter. Fick sitta i en cell i kanske en timma då man kallat på polis sa man. Blev dock sedan släppt utan att någon förklaring eller att ha träffat någon polis.

Ingreppet i sig ifrågasätter jag starkt då mycket kraftigt våld användes mot mig och jag blev pressad till marken många upprörda människors ifrågasättande.

Vad som hände var att jag frågat om jag fick komma in på en krog men blev upplyst om att de stoppat allt isläpp. Valde att ställa utanför en stolpe vid entren där det var lite tak, men ordningsvakten nöjde sig inte med det. Flera människor stod i entren fast han avvisade bara mig med anledning av att entren måste vara fri. När flera människor lämnade krogen frågade jag vakten om det nu fanns möjlighet att få komma in. Då brottade han ner mig med stort våld varefter jag blev bortförd till en lokal där jag fick sitta i kanske en timma. Fick veta att man kallat på polis och att de skulle få bestämma vad som skulle hända. Fick veta att jag nu inte hade några rättigheter, bara skyldigheter. Vägrades telefonsamtal. Blev sedan släppt utan förklaring och utan att ha träffat någon polis.

Skall jag förvänta mig en sådan här behandling? Jag sa till vakten att jag lämnar parken frivilligt men det ville han inte lyssna på!

Vad kan jag förvänta mig hända nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om en ordningsvakts befogenheter hittar vi i Lagen om ordningsvakter (LoO) samt Polislagen (PL).

Ordningsvakters befogenheter
Det är viktigt att skilja mellan poliser och ordningsvakter då poliser har större befogenheter att exempelvis använda våld än vad en ordningsvakt har. När det gäller poliser har de rätt att använda våld i olika situationer där det anses som försvarligt. Dessa olika tillfällen kan du läsa mer om i 10 § PL.

Det är även så att ordningsvakter har en rätt att utöva mer våld än vad gemene man tillåts utöva. Han får exempelvis använda våld för att avvisa någon från en plats eller tillfälligt omhänderta den som stör den allmänna ordningen eller utgör en direkt fara för denna. Tillfälligt omhändertagande blir först aktuellt då avvisning från platsen inte ses som tillräcklig, 13 § PL. Viktigt är anföra att när det är en ordningsvakt som gör det tillfälliga omhändertagandet så gäller det att den omhändertagne skyndsamt lämnas över till en polisman, 29 § PL. Dock är det viktigt att en ordningsvakt ser våldet som den absolut sista utvägen och han ska därför försöka lösa konflikter med upplysningar och uppmaningar, 8 § LoO.

Den som har omhändertagits på så sätt som du blev har rätt att direkt bli informerad varför omhändertagandet skedde och bli förhörd av polis så snart som möjligt. Som max får du sitta frihetsberövad i sex timmar på detta sätt utan vidare åtgärder, 15 och 16 §§ PL.

Är det så att polisen eller ordningsvakten använder sig av mer våld än vad som är lämpligt och försvarbart enligt lagen så utgör detta självklart ett brott och han kan då göra sig skyldig till misshandel, 3 kap. 5 § Brottsbalken.

Har ordningsvakten handlat rätt?
Utifrån vad du berättar har jag svårt att se varför ordningsvakten omhändertog dig, dessutom med sådant våld som han använde om det var så att du erbjöd dig att lämna parken på egen hand. Dock är omhändertaganden utanför krogar inte ovanliga då alkohol ofta är inblandat och hetsiga diskussioner kan uppstå. I och med att du med flera stod utanför ingången och inte lyssnade på vakten när han krävde fritt vid ingången måste han ha ansett att du med de andra störde den allmänna ordningen på ett sådant sätt som ger upphov till omhändertagande. Frågan är om det inte hade räckt med en avvisning från platsen istället för att tillfälligt omhänderta dig. Som jag sa innan måste avvisning vara uteslutet för att ett omhändertagande ens ska vara tillåtet och därför kan jag ifrågasätta hur ordningsvakten handlade.

Vad kommer hända nu?
Med tanke på att du aldrig blev förhörd av polisen när du var omhändertagen eller blev informerad om någon polisanmälan förmodar jag att det inte kommer hända något utöver det som redan hänt. Skulle det ändå vara så att polisen väljer att gå vidare med saken kommer du bli informerad i och med att du blir intagen på förhör, men som sagt tror jag inte det med tanke på att du blev släppt utan att förhör skett under omhändertagandet.

Avslutning
Sammanfattningsvis kan jag säga att ordningsvakten på sätt och vis har överskridit sina befogenheter då en avvisning från platsen hade varit lämpligare utifrån vad du har berättat. Det finns självklart en möjlighet att anmäla ordningsvakten för tjänstefel enligt 20 kap. 1 § Brottsbalken eller möjligen misshandel om du upplevde honom som väldigt våldsam.
Annars tror jag inte att det kommer ske något mer hädanefter i och med att du aldrig blev förhörd av polisen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du några följdfrågor så är det bara att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se. Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare