Önskemål om hur begravningen ska ta form

Hej!

Jag har lite frågor angående min begravning och min sista viloplats. Jag skriver detta och är vid mina sinnes fulla bruk. Jag vill begravas i Algeriet. Jag har min man och min nya familj där. Vi ska bygga en ranch i Algeriet och jag vill bli begraven där. Min kropp ska INTE brännas för jag tror på återfödelse. Vad eller hur ska jag göra för att få min sista vila beviljad?

Lawline svarar

Hej, och tack för att Du vänder Dig till LAWLINE med Din fråga,

Att planera och ha önskemål om sin begravning är inga konstigheter. Det är snarare att anse som underlättande för Dina efterlevande som annars kommer stå handfallna inför utmaningen att genomföra en begravning enligt hur Du kan tänkas velat ha det.

Då Dina önskemål tar sikte på hur Du vill att Din begravning ska gå till så har Du att skriva ner Dina önskemål och göra dem kända för någon. Vissa begravningsbyråer erbjuder även möjligheten att förvara dessa önskemål.

För reglering av Din kvarlåtenskap hänvisar Vi Dig till att upprätta ett testamente.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare