FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga09/09/2018

Omyndigas rättshandlingsförmåga - kan 16-åring stå på hyreskontrakt?

sonen skall böra gymnasium på annan ort.

vi ska hyra lägenhet för honom och jag förväntade mig att hyreskontraktet skulle stå på mig som förmyndare men hyresvärden har skrivit kontraktet mellan honom och hyresvärden.

sonen har ingen egen inkomst utöver studiebidrag och sommarjobbspengar (3 veckor)

kan sonen stå på hyreskontraktet ?

har läst någonstans att 16åring kan ingå avtal om denne har eget hushåll..... räknas detta som eget hushåll ?

behövs mitt medgivande som förmyndare ?

fördelar eller nackdelar om kontraktet står på mig ?

fördelar eller nackdelar om kontraktet står på sonen ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom du skriver att din son ska börja gymnasiet utgår jag från att han är 15 eller 16 år gammal.

Omyndigas rättshandlingsförmåga

Är man under 18 år är man omyndig. En omyndig person har begränsad möjlighet att ingå avtal, ta emot gåvor eller ta hand om sina tillgångar, jfr Föräldrabalken 9 kap 1 § (här). Någon som är under 18 år kan exempelvis inte köpa en bil, få kredit eller ge bort sin egendom.

Möjlighet för 16-åringar att disponera över sin arbetsinkomst

Från 16 års ålder får den som är omyndig själv disponera över sin egen arbetsinkomst. En 16- eller 17-åring kan därför på egen hand köpa varor eller tjänster för pengar han eller hon tjänat själv. Den som fyllt 16 år kan också öppna ett bankkonto för att sätta in och ta ut pengar.

Omyndiga som har eget hushåll

En omyndig person som har ett eget hushåll får ingå de avtal som behövs för den dagliga hushållningen, se Föräldrabalken 9 kap 2 a § (här). Att köpa kläder och mat är exempel på sådana avtal. Det är inte ovanligt att 16-åringar flyttar för att gå på gymnasiet, så det bör vara ett sådant fall då en underårig har eget hushåll. Min bedömning är att din son kan stå på kontraktet om han har fyllt 16 år.

Jag rekommenderar att du kontaktar hyresvärden som din son har tänkt hyra lägenhet av och frågar vilka för- och nackdelar det finns med att du respektive sonen står på kontraktet.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare