FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/10/2018

Omyndiga får inte ingå avtal utan samtycke

Hej! jag och en kille på Shpock kom fram till att vi skulle byta varor med varandra då han inte är 18 så var han tvungen att prata med sin pappa om hans samtycke. Han skickade ett sms där han skrev att hans pappa gick med på bytet så vi bestämmer tid och dag vi ska träffas samt bekräftas bytet på Shpock men kvällen innan vi ska ses så skickar han ett sms och säger att det inte blir något och när jag påminner honom om att avtalet är lagligt bindande så svarar han att det inte gäller för han inte är 18. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Omyndiga får inte ingå avtal

Som huvudregel i svensk rätt får inte omyndiga (personer under 18 år) ingå avtal. För att ett sådant avtal krävs att förmyndaren samtycker. Finns inget samtycke blir avtalet ogiltigt. Det finns två undantag till huvudregeln. Det första är att från 16 års ålder får en omyndig bestämma över sådana pengar som han/hon tjänat in själv, t ex genom extrajobb. Det andra undantaget är att den som har eget hushåll före 18 års ålder för ingå sedvanliga avtal som behövs för den dagliga hushållningen. Är inget av undantagen tillämpliga och den omyndige inte har samtycke är dock huvudregeln tillämplig, och avtalet alltså ogiltigt.

Du måste försäkra dig om att samtycke finns

Det är upp till den som ingår avtal med en omyndig att ta reda på om samtycke föreligger. Det spelar alltså ingen roll att du är i god tro för att den omyndiga påstått sig ha haft ett samtycke. Avtalet blir ändå ogiltigt om 1) förmyndaren, inte ger sitt samtycke vid avtalet eller i efterhand, och 2) inget av undantagen är tillämpliga.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare