FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/06/2016

Omvårdnad av barn

Vid vilken ålder kan ett barn vara hemma ensam lver natten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen regel som avgör när man får lämna sitt barn hemma över natten. Det är en bedömning som du som vårdnadshavare får göra.

Reglerna i föräldrabalken (FB) specifikt i 6 kap. reglerar vård och umgänge med barn. I 6:1 FB stadgas att barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran.
Det blir som sagt en lämplighetsbedömning för dig, att avgöra om du tror att ditt barn är mogen nog och klarar av att vara hemma själv.

Lycka till och återkom om du har ytterligare frågor så ska vi hjälpa dig vidare.

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare