Omvandla enskild egendom från TM till giftorättsgods

Hej

Min make har fått huset som vi bor i som gåva av sin far som enskild egendom. Vi gåvotillfället värderades det till 2 miljoner. Vi har renoverat det tillsammans och det har idag ett betydligt högre marknadsvärde.

Kan vi genom ett äktenskapsförord göra värdet över dessa 2 miljoner till giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel kan enskild egendom omvandlas till giftorättsgods genom att makar skriver ett äktenskapsförord som undertecknas av båda makarna, följt av en registrering hos Skatteverket, vilket följer av 7:3 Äktenskapsbalken.

Ett undantag från denna huvudregel är dock att man inte kan omvandla enskild egendom som är enskild till följd av ett tredjemansförordnande (se 7:2 p. 2-4 ÄktB). Detta på grund av att man vill skydda och respektera den tredje mannens vilja. I ert fall, betyder det att huset som din man fick av sin pappa, med villkoret att det ska vara hans enskilda - måste respekteras.

Nu framgår även att ni har renoverat huset tillsammans, vilket har lett till en värdeökning för huset. Jag drar slutsatsen utifrån frågan att ni tillsammans har bekostat renoveringen. Ni har alltså "tagit" från ert giftorättsgods och förbättrat den enskilda egendomen. Det som händer när detta sker är att giftorättsgodset "upplöses" i den enskilda egendomen - således kan den värdeökning ni har gjort på huset, inte avskiljas och i den delen inte heller omvandlas till giftorättsgods. Renoveringen och därmed värdeökningen har blivit ett med den enskilda egendomen, och ses således som en investering i huset som är, och förblir enskild egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare