Omtapetsering - hyresvärdens skyldighet

Hej.

När vi flyttade in i en hyresrättslägenhet var tre väggar tapetserade i udda färger. En ljusgråspräcklig, en mörkblå och en tapetserad i modernt mönster. Vi sa att det var OK att vi tog över lägenheten i detta skick. Nu är det dags för oss att flytta ut. Är det då vår skyldighet att återställa väggarna som vi accepterat, eller är det hyresvärdens skyldighet att ändra om efterföljande hyresgäster inte vill ha dessa udda väggar?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det är inte ni som blir skyldiga att tapetsera om väggarna om efterföljande hyresgäster inte vill ha de tapeterna. När det gäller hyreslägenheter som används som bostäder är det hyresvärden som har en skyldighet att med jämna mellanrum sköta omtapetsering, ommåling och andra liknande renoveringsåtgärder. Det är alltså er hyresvärd som ska stå för en eventuell omtapetsering, se jordabalken 12 kap. 15 § stycke 2. Det spelar därför inte någon roll att ni gick med på att behålla tapeterna när ni flyttade in.

Hoppas att detta var till hjälp och att ni har fått svar på er fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare