Omprövning av betygsbeslut

Hej! Jag skrev en inlämning och fick ett visst betyg. Jag kände mig stolt över betyget fram tills jag såg att min kompis, vars inlämning jag läst, skrivit högre betyg än mig när hens inlämning brister i kvalité i jämförelse med min. Är det möjligt att överklaga mitt betyg? Vi pluggar på högskola.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överklagan av beslut

Det är enbart vissa beslut från myndigheter som går att överklaga. Betygsbeslut på högskola är ett myndighetsbeslut som dessvärre inte går att överklaga. Det går att utläsa ur den bestämmelse i  12 kap. 2 § högskoleförordningen [HögskF] som ger en uttömmande lista på vilka beslut som går att överklaga.

Omprövning av beslut

Det är dock möjligt att begära en omprövning av beslutet, (6 kap. 24 § HögskF). En omprövning kan begäras ett obegränsat antal gånger. Det finns ingen särskild tidsfrist som reglerar hur långt efter att betyget meddelats som omprövning kan begäras.

Du behöver motivera omprövning och visa på att beslutet är uppenbart oriktigt. Det är värt att veta att en omprövning av detta slag enbart kan resultera i en positiv ändring. Det vill säga att ditt betyg inte kommer kunna sänkas genom omprövning utan enbart höjas eller förbli oförändrat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare