Omprövning av åldersbestämning

Hur kan ett beslut av Migrationsverket gällande ett ensamkommande barns ålder till över 18 år överklagas? Beslutet om åldersuppskrivning till 18 år och 2 månader meddelades samtidigt som det informerades om beslut på asylansökan. Asylansökan avslogs vilket ger ungdomen stora personliga förändringar, God man entledigas, boendeform påverkas, skolgång förändras. Ungdomens offentliga biträde har överklagat, men min fråga är det bara avslaget på asylansökan som överklagas eller gäller det även åldersuppskrivningen.

Tacksam för snart svar

Kristina Lundin

God man

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon person har överklagat Migrationsverkets beslut omprövar Migrationsverket först sitt beslut. Om Migrationsverket står fast vid sitt beslut skickas överklagandet till en av Sveriges fyra migrationsdomstolar. Migrationsdomstolen har möjlighet att ändra beslutet i sin helhet eller delvis, men då endast enligt vad som anges som yrkanden i överklagan.

I den här processen kan Migrationsverket självt ändra sitt beslut helt eller delvis, beroende både på vad som står i överklagan och vad som framkommer av andra omständigheter så länge det är till fördel för den som berörs av beslutet. Om en god man entledigats från den som berörs av beslutet, äger den gode mannen inte längre rätt att föra den asylsökandes talan i överklagandeprocessen, utan detta faller på det offentliga biträdet du omnämner.

Just att Migrationsverket valt att åldersbestämma en asylsökande är ett sådant förvaltningsbeslut som i sig självt inte går att överklaga. Möjligheten att ändra detta är därför endast att begära att Migrationsverket omprövar sitt beslut, vilket, som jag skrivit ovan, görs i samband med överklagan.

Det är svårt att veta vad det offentliga biträdet överklagat, utan att se själva överklagan. Om det är avslagsbeslutet baserat på andra omständigheter än ålderns som överklagats, kommer Migrationsverket sannolikt inte ändra sin bedömning. Jag kan därför inte ge dig ett svar på vad som överklagats och vad Migrationsverket därmed kommer bedöma.

Hoppas du fått lite klarhet i ämnet.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare