Omplaceringsskyldighet vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Jag har just blivit uppsagd pga arbetsbrist, jag jobbar i en butikskedja med ett trettiotal butiker och min butik ska läggas ner. Vi är två anställda som berörs, ingen av oss är med i facket men vi har båda jobbat i företaget 4-6 år. Min fråga gäller företagets omplaceringsskyldighet, är det rätt att de ser butikerna var och en för sig och därmed hävdar att de inte har någon omplaceringsskyldighet? Butikerna har inte egna organisationsnummer och på mitt anställningsavtal står mitt butiksnummer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Enligt 7 § LAS måste uppsägning från arbetsgivarens sida vara sakligt grundad. En uppsägning på grund av arbetsbrist är en sakligt grundad uppsägning, förutsatt att arbetsbristen inte är fingerad. Om den butik du arbetar på ska läggas ner torde arbetsbristen inte vara fingerad. En uppsägning är dock inte sakligt grundad om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig. Detta ger uttryck för arbetsgivarens omplaceringsskyldighet.

För att en arbetsgivare ska anses vara skyldig att omplacera en arbetstagare förutsätts att det finns en ledig befattning eller lediga arbetsuppgifter till vilka arbetstagaren kan omplaceras. En omplacering får alltså inte innebära att arbetstagaren tar någon annan arbetstagares arbetsuppgifter. Arbetsgivaren torde inte heller vara skyldig att skapa någon ny tjänst för att kunna omplacera arbetstagaren. Erbjudandet om omplacering ska avse ett arbete som är ungefär likvärdigt med det tidigare arbetet och i ungefärlig nivå med arbetstagarens kvalifikationer, om det är möjligt. Arbetstagaren kan dock behöva acceptera längre avstånd mellan hem och arbetsplats, en lägre sysselsättningsgrad eller lägre lön. För att omplaceringsskyldighet ska föreligga krävs att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det nya arbetet.

Omplaceringsskyldigheten torde omfatta arbetsplatsen eller företagsenheten. Om detta inte är möjligt är arbetsgivaren tvungen att erbjuda arbetstagaren en annan anställning. Skyldigheterna är dock begränsade till det egna företaget och omfattar inte andra företag, inte ens om de tillhör samma koncern. När arbetsgivaren driver en rörelse med särskild personalavdelning på flera orter kan bedömningen bli att verksamheten bedrivs med olika rörelsegrenar på de olika orterna, och att det inte är skäligt att begära att arbetsgivaren ska erbjuda omplacering till en annan verksamhetsgren än den där arbetsbristen uppstått.

Sammanfattningsvis kan konstateras att omplaceringsskyldighet torde omfatta även omplacering till andra butiker så länge som dessa tillhör samma företag. Skyldigheten att omplacera förutsätter dock att det finns en ledig befattning som arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för. Finns en ledig tjänst i någon annan butik som tillhör företaget torde alltså er arbetsgivare vara skyldig att omplacera er. Detta kan alltså till viss del innebära att ni kan komma att måsta acceptera vissa andra arbetsuppgifter, men även att arbete bereds på annan ort.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare