Omkostnadsbelopp fastighet innan 1952

Min man och hans bror är dödsboägare efter deras far. Dom ärver en gård med bostadshus samt skogsmark. Gården och marken har gått i arv sen flera hundra år tillbaka och det finns därför inget anskaffningsvärde. Hur kommer dom att beskattas efter en försäljning? Räknar man skatt på taxeringsvärdet som är från 90-talet eller en nygjord värdering? Om värderingen överstiger summan dom säljer för, slipper dom helt att beskattas?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

Vanligtvis beräknar man anskaffningsvärdet på en fastighet vid arv och gåva genom att den nya ägaren träder in i den gamles ställe, 44:21 Inkomstskattelagen (IL) som du hittar här. Problemet i er fall är att ett anskaffningsvärde inte finns, dock så finns en specialreglering för alla fastigheter som är förvärvade innan 1952. Denna reglering finner vi i 45:28 IL. Regeln anger att anskaffninsgvärdet för fastigheter förvärvade innan 1952 ska vara 150% av fastighetens taxeringsvärde 1952. Om däremot anskaffningsvärdet var bevisat högre än det beloppet får det anskaffningsvärdet användas istället. Ni får alltså kolla upp vad taxeringsvärdet var 1952 och ta det gånger 1,5 för att få fram anskaffningsvärdet på fastigheten. Detta går att göra på lantmäteriet.

En vinst i fastigheter är en kapitalvinst och därmed utgår 30% kapitalskatt, 65:7 IL. Den summa som överstiger det ovan framräknade värdet beskattas alltså med 30%. Exempelvis om taxeringsvärdet var 100 000 år 1952 så blir ert anskaffningsvärde 150 000. Säljer ni sedan fastigheten för 650 000 får ni skatta på vinsten, dvs 30% av 500 000.

Säljs fastigheten för mindre än det ovan framräknade anskaffningsvärdet behöver ni inte skatta, då ingen kapitalvinst finns att beskatta. Detta är antagligen inte troligt då fastighetspriserna har öka så pass mycket sedan 1952.

Hoppas det var svar nog på din fråga.

Eric BrinckRådgivare