Omhändertagande av Mobiler och annan elektronisk kommunikationsutrustning i skolan

Hej! Det pratas hit och dit om ett så kallat mobilförbud på gymnasieskolan, vad menas exakt? Får verkligen läraren tvinga en elev att lämna in sin mobiltelefon (Sin egendom) även fast den inte stör. I skollagen har man ju ändrat kraven till "I förebyggande syfte". Min fråga är helt enkelt om jag får ha min mobiltelefon i fickan avstängd och i ett tillstånd där den inte stör eller måste jag lämna in den till läraren? Mvh en elev som är trött på förmynderi

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett generellt mobilförbud vid undervisning

Enligt 5 kap. 4 a § Skollagen får bara mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning användas i undervisningen på lärarens instruktion, utgör extra anpassning eller särskilt stöd enligt 3 kap. Skollagen eller om det föreligger särskilda skäl (5 kap. 4 a § andra stycket Skollagen). Utgångspunkten är alltså att mobiltelefoner inte ska användas i undervisningen. Däremot ger inte denna paragraf några befogenheter till läraren att omhänderta mobiltelefoner eller annan elektronisk utrustning, utan får mer anses som en grund för undervisningens utformning.

Omhändertagande av elektronisk kommunikationsutrustning

Skulle det ändå vara på det viset att mobiltelefoner används under undervisningen och samtidigt stör sagda undervisning har lärare, rektorer eller handledare rätt att omhänderta mobiltelefonerna (5 kap. 22 § Skollagen). Detta gäller alla sorters föremål, och kan även användas om föremålen är en säkerhetsrisk eller kränkande för elever eller personal (5 kap. 22 § Skollagen). Men här krävs det som sagt att mobiltelefonen stör undervisningen, att mobiltelefonen har stört före eller efter undervisningen har alltså ingen betydelse. Inte heller om mobiltelefonen har stört en tidigare undervisning men inte blivit omhändertagen, utan mobilen ska omhändertas och vara störande under samma tillfälle. Omhändertaget föremål ska senast lämnas tillbaka vid skoldagens slut om inte det har skett upprepade överträdelser, i sådana fall kan skolan förvara föremålet i upptill fyra dagar (5 kap. 23 § Skollagen).

Omhändertagande av elektronisk kommunikationsutrustning i förebyggande syfte

I år har även rektorer, lärare och handledares fått utökade befogenheter att omhänderta mobiler och annan elektronisk kommunikationsutrustning, till att det också är möjligt att omhänderta i förebyggande syfte (5 kap. 4 b Skollagen). Paragrafen ger varje rektor, lärare eller handledare möjligheten men inte ett krav att omhänderta mobiltelefoner i förebyggande syfte. Denna befogenhet kan även delegeras vidare till någon annan av behörig rektor, lärare eller handledare (5 kap. 4 b fjärde stycket skollagen). Omhändertagande i förebyggande syfte är inte lika långtgående som omhändertagande av föremål enligt 5 kap. 22 § Skollagen och gäller bara under ett lektionstillfälle (5 kap. 4 c skollagen).

Så svaret på din fråga blir ja, en lärare får omhänderta din mobil även om den är avstängd i din ficka. Däremot så behöver inte läraren använda sin befogenhet varje gång och om elektronisk kommunikationsutrustning sällan stör i klassrummet torde det inte finnas någon anledning att omhänderta utrustningen. Sedan så gäller det bara under själva lektionstillfället där det ändå föreligger ett mobilförbud.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare