Omfattas vattenbrunn av köparens undersökningsplikt?

Hej!

Vi har köpt en fritidsfastighet 181009. i objektbeskrivningen står det att det ska finnas en BORRAD BRUNN (snittdjup ca 80 meter).

Vi litade på att det stämde eftersom det stod så i obejektbeskrivningen.

Nu har det visat sig att vattnet tas från en GRÄVD BRUNN som är 1 meter djup och ligger i ett dike ca 100 meter från fastigheten. Enl. grannar blir det grumligt vatten ifall det har regnat.

vi känner oss vilseledda.

Kan begära ersättning från säljaren

mvh Stefan

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som köpare har ni en undersökningsplikt vilket innebär att ni ska undersöka fastigheten innan ni köper. Därefter står ni som köpare för fel som kunnat upptäckas av en översiktlig undersökning, säljaren står i sin tur för fel som inte hade kunnat upptäckas, även kallat dolda fel. Köparens undersökningsplikt förmildras däremot om säljaren lovar säljaren vissa saker, t ex att elementen fungerar.

Vad som blir viktigt i ert fall är alltså om ni har pratat om säljaren om brunnen och i vilken utsträckning ni kontrollerat denna brunn innan köpet. Om ni t ex var på väg att gå och kolla på brunnen men säljaren stoppade er och lovade att brunnen var bra är säljaren ansvarig för felet och ni får göra avdrag från köpeskillingen.

Skulle det vara så att ni inte nämnt brunnen och ni inte kontrollerade brunnen innan köpet skulle detta omfattas av er undersökningsplikt och ni kan därför inte få något avdrag på köpeskillingen.

Denna regel hittar ni i 4 kap 19§ Jordabalken

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare