Omfattas missbruksproblem av LSS?

Kan personer med missbruksproblem omfattas av LSS?

Lawline svarar

Hejsan!

Om en person med missbruksproblem erhåller ett stort och varaktigt funktionshinder som förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed är i behov av ett omfattande stöd eller service, vare sig det beror på missbruket eller inte, omfattas denne av lagen.

Ett tydligare sätt att förklara det på är att missbruk som inte har ett samband med psykiska eller fysiska funktionshinder omfattas inte. Det vill säga, en person som är "normalt" begåvad och som inte har några psykiska eller fysiska problem men som är missbrukare omfattas inte. Om den personen senare erhåller ett varaktig funktionshinder (exempelvis förlamning) så omfattas denne av lagen. Det samma kan sägas om en person blir förlamad och senare pga förlamning missbrukar droger eller alkohol så omfattas denne också av lagen.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga.

Allt gott!

Binh TranRådgivare