Omfattar skuldsanering även skulder som inte ligger hos KFM?

Hej! Jag har träffat en man sedan 9 månader tillbaka. Det ha uppkommit att han har skulder på ca 500 000 kr, varav 170 000 ligger hos kronofogden och 170 000 hos trafikförsäkringsföreningen. Resten hos olika inkassobolag. Han har 5 barn under 18 år så hos försäkringskassan finns också skulder för underhåll. Vi ska nu flytta ihop och han vill ta tag i sina skulder. Jag antar att han kommer få utmätning på sin lön inom kort då han nu har jobb. Finns chans att han kan få skuldsanering eller gäller det bara summan som ligger hos kronofogden? Det är ju omöjlig att klara av att ha avbetalningsplaner hos de olika inkassobolagen då det är runt 15-20 olika bolag. Hur funkar det? Mvh :)

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret när det gäller skuldsanering, är det kronofogdemyndigheten (KFM) som gör en bedömning om att befria gäldenären, dvs din framtida sambo från antingen hela eller delar av sina skulder. Skuldbedömningen gäller inte enbart de skulder som har hamnat hos KFM men samtliga skulder (se 1 § skuldsaneringslag). Dvs även de som ligger hos diverse inkassobolag.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare