Omfattar rättsskyddet i hemförsäkringen brottmål?

Hej,

Om man blir dömd för misshandel och ska betala alla rättegångskostnader och skadestånd mm. Vet ni om denna typ av brottmål bekostas av rättsskyddet i hemförsäkringen?

Tacksam för återkoppling

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Brottmål omfattas vanligtvis inte av hemförsäkringen

Hemförsäkringar kan se olika ut och jag kan inte närmare uttala mig om din försäkring, eftersom jag inte har tillgång till mer information angående bolag, avtalsvillkor osv.

Däremot brukar hemförsäkringar bara täcka rättegångskostnader, som hänför sig till tvistemål, exv. om du skulle stämma ett företag på pengar för en trasig produkt.

Ett mål om misshandel är däremot inte ett tvistemål, utan ett brottmål, och dessa brukar i regel inte omfattas av rättsskyddet i en hemförsäkring.

Svaret på din fråga blir därför sannolikt nej, rättsskyddet i hemförsäkringen kommer inte att täcka de nämnda kostnaderna.

Mitt råd

Läs igenom avtalsvillkoren för hemförsäkringen, för att se om din hemförsäkring kanske täcker rättegångskostnader i brottmål.

Dessvärre kanske det inte var det svar du hade hoppats på, men jag hoppas likväl att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare