Omfattar nya ”samtyckeslagen” fall där någon senare ångrar den sexuella handlingen?

Har en fråga ang den nya lagen om samtycke.

Om två personer träffas och kvinnan ger en sexuell invit och hen frågar om det är ok och kvinnan svarar ja hen frågar tre ggr till och får till svar ja ok, det leder vidare till en kort sexuell handling. Om sedan kvinnan ångrar sig flera timmar senare, kan då hen bli anklagad för våldtäkt, vad är då samtycke lagen till för om man säger ja och sedan ångrar sig senare för att man känner skuld eller kanske otrogen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

1 juli 2018 trädde den nya sexualbrottslagstiftning byggd på frivillighet i kraft - den såkallade samtyckeslagen.

I 6 kap. 1 § Brottsbalken(BrB) finns bestämmelsen om våldtäkt. Arbetet till bestämmelsen behandlades i Regeringens förslag till lag, proposition "En ny sexualbrottslagstiftning byggd på frivillighet". Läs den här. Där går det att läsa motivera bakom införandet.

Grunden för den nya bestämmelsen är att gränsen mellan en straffri och en straffbar gärning går vid om deltagandet i den sexuella handlingen är frivillig eller inte. Det krävs inte längre att gärningspersonen har använts sig av hot eller våld, eller utnyttjat offrets särskilda utsatta situation för att handlingen ska vara straffbar som våldtäkt.

Det avgörande är om personen har haft möjlighet att fritt ta ställning till om hon eller han ska delta i den sexuella handlingen. Vid bedömning av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på något annat sätt. Utgångspunkten är att den som deltar frivilligt i en sexuell handling ger uttryck för sin vilja att delta på något sätt, och avsaknaden av sådana uttryck får förstås som att deltagandet inte är frivilligt. Utöver ord och uttryck, kan kroppsspråk eller minspel få betydelse vid bedömningen. Det har även införts oaktsam våldtäkt, 6 kap. 1 a § BrB.

Det innebär alltså att kriminaliseringen tar sikte på om samtycke har funnits vid tidpunkten för den sexuella handlingen eller inte. I din fråga skriver du att personen ångrat sig flera timmar senare, men att personen tidigare har sagt ja. Lagen omfattar alltså inte händelser där personer ångrar att de tidigare har samtyckt till en sexuell handling, utan det är enbart kriminaliserat att ha samlag eller genomföra annan sexuell handling jämförbar med samlag, men en person som inte deltar frivilligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare