Omedelbarhetsprincipens unikhet

Hej!

Jag har pluggat och läst bl a affärsjuridik och avtalsrätt senaste året och detta har fått mig väldigt intresserad av rättsväsendet och hur det fungerar i tings och hovrätten mm. Tack vare flera poddar så har jag lyssnat igenom säkert 20 olika rättegångar och har på så sätt fått en inblick i åklagarnas i bland hopplösa kamp mot den grova organiserade brottsligheten. Mycket på grund av den sk omedelbarhetsprincipen, som ju tillåter åtalade att tiga sig igenom förhören i förundersökningen. Sedan när FUP är klart så får de läsa denna och kan då ljuga i hop en historia som stämmer överens med övriga fakta och förhör.

Min fråga blir därför: är Omedelbarhetsprincipen unik för Sverige och finns det någon debatt i riksdagen om att ändra lagstiftningen för denna så man kan bekämpa den grova brottsligheten på allvar?

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Omedelbarhetsprincipens utformning är att anse som unik i ett internationellt perspektiv. Många av världens länder tillämpar någon form av denna princip, men de flesta länder tillåter att förhör återigen presenteras i domstol genom video eller uppläsning. Sverige är alltså väldigt unik i denna situation, där det inte är tillåtet att återge förhör genom uppläsning eller video så som du påpekar. Detta medför att stora problem vid bevisning vid brottsmål gällande gängkriminalitet där den åtalade anpassar sin historia efter åklagarens bevisning.

Detta är delvis uppe för debatt i den svenska riksdagen nu under hösten/vintern 2020, där förslag om ändring av lagstiftning har gjort. Detta kommer nog dock diskuteras ett bra tag då ändringar av juridiska principer som återfunnits väldigt länge är svåra att ändra på. En stor mängd praxis osv. blir i och med ändring av principen ogiltig, som kan förändra tolkningsmetoden i vissa juridiska sammanhang.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare