Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt

Hej. Min moster bor i en hyresrätt där de andra ombildats till bostadsrätt. Har hon rätt att köpa fast det var över ett år sedan ombildningen sker? Och vad händer när hon går bort? Går hyresrätten till bostadsföreningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har delat in din fråga i två delfrågor.

Har din moster rätt att göra om hyresrätten till en bostadsrätt?

När hyresrätter ombildas till bostadsrätter har varje hyresgäst i huset rätt få bli medlem i bostadsrättsföreningen och därmed få sin hyresrätt ombildad till en bostadsrätt. Från den regeln finns dock vissa undantag. Bostadsrättsföreningen får t.ex. neka en hyresgäst inträde i föreningen om hyresgästen ansökt om inträde i föreningen senare än ett år efter att bostadsrättsföreningen köpt huset (se bostadsrättslagen 2 kap. 8 § andra stycket, punkt 2).

Att bostadsrättsföreningen får neka en hyresgäst inträde i föreningen betyder dock inte att den alltid kommer att göra det. Om din moster vill ombilda hyresrätten till en bostadsrätt (alltså köpa den) kan hon kontakta bostadsrättsföreningen och höra vad de tycker. Tyvärr har hon alltså inte längre rätt att få ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt, men det är fullt möjligt att bostadsrättsföreningen går med på det ändå. Om hon inte beviljas inträde kan hon överklaga bostadsrättsföreningens beslut till hyresnämnden.

Vad händer med lägenheten när din moster går bort?

Om din moster får ombilda hyresrätten till en bostadsrätt så kommer den att ärvas av någon i familjen (i första hand hennes barn) när hon gått bort. Om hon däremot inte får ombilda hyresrätten till en bostadsrätt, kommer hennes hyresavtal att upphöra vid hennes död och då får bostadsrättsföreningen förfoga över lägenheten igen. Om din moster är gift eller är sambo med någon kan dock den andra personen få ta över hyresavtalet och bo kvar i lägenheten (se jordabalken 12 kap. 34 § stycke 2). Om din mosters hyresvärd samtycker till det, kan din moster även testamentera bort hyresrätten till någon eller låta någon ärva den. I så fall får personen som ärver hyresrätten överta kontraktet. Du hittar bestämmelserna om detta i jordabalken, 12 kap. 32-33 §.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare