Om vi köper för under taxeringsvärdet, vad blir då vårt anskaffningsvärde den dagen vi säljer?

Hej! För närvarnde hyr jag och min sambo en villa av hennes föräldrar. Vi har pratat om att köpa loss huset och de har uppskattat att de lagt totalt 1 200 000 kronor på huset vilket också är deras begärda pris. Husets taxeringsvärde är 1 373 000 kronor vilket innebär att köpesumman i så fall är lägre än taxeringsvärdet och att överlåtelsen därmed skulle vara att betrakta som en gåva. Frågorna jag har är:

1. Vad händer om vi i framtiden säljer huset? Hur räknas reavinstskatten nu när överlåtelsen betraktas som gåva? Det jag fastnat vid är att jag sett formuleringen att "hela överlåtelsen" är en gåva om priset är lägre än taxeringsvärdet, vilket jag tolkar som att det vid en eventuell försäljning från oss skulle man räknas det som att vi betalt 0 för huset (när vi de facto betalt 1 200 000 för det)?

2. Min sambo har 2 bröder. Blir det att betrakta som förskott på arv om hennes föräldrar säljer huset till under taxeringsvärdet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Om ni i framtiden säljer huset

Gåvor är skattefria (8 kap 2 § Inkomstskattelag), ni betalar alltså ingen skatt när ni köper huset för 1 200 000. När man får en gåva inträder man i givarens skattemässiga position. Det innebär att anskaffningsvärdet på huset är det anskaffningsvärdet som din sambos föräldrar hade.

Blir det förskott på arv?

Om hennes föräldrar inte säger något så blir det förskott på arv (6 kap 1 § Ärvdabalk), det finns nämligen en presumtion om att gåvor till bröstarvingar är förskott på arv. Om dom inte vill att det ska bli förskott på arv så kan dom skriva in det i ert köpeavtal eller på annat sätt göra känt att dom inte vill att den förmånliga försäljningen av huset ska bli förskott på arv.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare