FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/12/2018

Om utföra DNA-test (pröva släktskapet/faderskapet) på barnet kräver båda föräldrars samtycke

Hej,

om jag vill utföra ett faderskapstest för mig och min dotter då jag hyser tvivel om faderskapet, kan jag göra det via ett DNA-test företag på nätet utan mammans tillåtelse eller är det illegalt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att vänt dig till oss på Lawline!

Om du ska göra ett DNA-test via ett företag på nätet, t ex Ancestry, så är det egentligen inget faderskapstest som ska utföras. De företagen på nätet som testar DNA har ett annat syfte och företagens test skulle bara visa om du och din dotter är släkt med varandra. Det uppställts inte några krav inom svensk rätt att båda föräldrars samtycke ska finnas när sådana tester på nätet utförs. Det är alltså inget som hindrar dig att göra ett sådant DNA-test via nätet, på dig och din dotter. Och om du är barnets far på papper (alltså du har vårdnaden om barnet, jfr 6 kap. 2 § och 10 kap. 2 § FB), så får du egentligen som förmyndare bestämma vad som är det bästa för barnet och som förmyndare får du också låta ditt barn göra ett DNA-test (dock inte tvinga).

Det finns inte heller något inom svensk rätt som hindrar dig att göra ett faderskapstest. Och du måste då beakta att ett sådant DNA-test (vanligen är det saliv som testas) på nätet kommer inte kunna räcka för att häva faderskapet i domstol (testet visar som sagt nät-företagets antaganden om vilket släktskap ni troligtvis har). Ett riktigt faderskapstest (oftast bara blod som testas) och faderskapsutredning måste genomföras hos Socialnämnden i det sistnämnda fallet.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare