Om uppsägningstid för privatuthyrning

Hej Jag har hyrt en bostadsrätt sedan September, jag sa upp lägenheten den 30/1 och vi flyttade ut 1/3 och det står 3 månades uppsägningstid på kontraktet vilket innebär att vi ska betala sista hyran nu den sista mars. Jag har dock läst nu i efterhand att det endast får vara en månads uppsägning vid privatututhyrning, stämmer detta? Finns det något jag kan göra för att slippa betala min sista månadshyra?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om privatuthyrning finns i lagen om uthyrning av egen bostad. Övriga regler om hyra finns i 12 kap jordabalken.

Om privatuthyrning

Med privatuthyrning avses uthyrning av bostad som inte sker i näringsverksamhet. För att lagen ska vara tillämplig får personen du hyr av alltså inte göra det här som en typ av arbete (1 § lag om uthyrning av egen bostad). Så är fallet vanligtvis om din hyresvärd hyr ut mer än en bostad. Lagen gäller inte heller vid uthyrning i andra hand. I så fall används istället 12 kap jordabalken. Om det är så att avtalet istället faller under 12 kap jordabalken så är en uppsägningstid på tre månader helt okej och du är i så fall tvungen att betala även den sista hyran.

Om det faktiskt är privatuthyrning som inte är i andra hand

Det låter som att du hyrt lägenheten på obestämd tid, alltså utan ett förbestämt slutdatum. Det stämmer att i det fallet så får uppsägningstiden för hyresgästen inte vara längre än en månad (3 § andra stycket, lag om uthyrning av egen bostad). Detta gäller oavsett vad som står i avtalet mellan dig och hyresvärden (2 § lag om uthyrning av egen bostad). Ni skulle alltså inte behövt betala mer hyra än för februari månad, men eftersom ni bodde kvar där gjorde ni rätt i att betala hyran.

Vad kan du göra?

Först är det bra om du förklarar situationen för din hyresvärd, som kanske själv inte kände till reglerna. Går de inte med på att anpassa sig efter lagen, och därmed låta dig slippa betala, rekommenderar jag att du kontaktar Hyresgästföreningen eller liknande för hjälp med att ta detta vidare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare