Om uppsägning av bostadslägenhet

Jag har bott inneboende hos en kompis. I vårt avtal står det att jag har tre månaders uppsägningstid till henne. Jag sa upp mitt avtal den 26/6 och undrar när jag betalar min sista hyra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätt hittar vi i 12 kapitlet Jordabalken, även kallat hyreslagen.

Jag utgår ifrån att ert avtal är ett tillsvidareavtal, det vill säga ett avtal utan ett bestämt slutdatum.

Om uppsägningstiden är 3 månader så upphör hyreskontraktet att gälla vid det tredje månadsskiftet efter uppsägningen. Din uppsägning skedde den 26/8, vilket innebär att kontraktet gäller november ut om inget annat avtalats (12 kapitlet 4 § Jordabalken).

Du ska alltså betala hyra för till och med november. När månadshyran ska betalas regleras i ert kontrakt, antingen muntligt eller skriftligt.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare