Om sambors husköp och att inte bli utkastad från det gemensamma hemmet

Hej!

Jag har en fråga angående hus och samboförhållande.

Jag och min sambo har ett hus tillsammans som han köpte men som var menat att jag skulle flytta in i sen.

Han köpte huset och jag flyttade in några månader senare då jag bodde i lägenhet.

Vi har bott snart i 2 år och under tiden har vi båda köpt saker, renoveringsprylar m.m.

Samt att jag skrivit på ett extra lån på huset.

När vi bråkar hotar han med att kasta ut mig

Har han rätt att göra det?

Vad jag vet så har jag rätt till halva huset då jag ingår i ett av lånen.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

I ert fall blir sambolagen tillämplig. Enligt 3 § sambolagen är den gemensamma bostaden och bohaget det som utgör samboegendom, och är alltså den egendom som ingår i er bodelning om ni skulle gå skilda vägar. Enligt 5 § första stycket första punkten sambolagen ingår hus i bodelningen om det handlar omfast egendom som samborna eller någon av dem äger, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål. Det avgörande här är om huset köptes med avsikten att just ni två skulle bo och bygga upp ett liv tillsammans där, vilket jag tolkar som var avsikten utifrån din fråga. Det spelar då ingen roll vem som köpte huset eller vem som betalade mer eller mindre än den andra, utan det är syftet med husköpet som styr. Enligt 14 § sambolagen ska samboegendom delas hälften mellan parterna vid en bodelning, du har alltså rätt till hälften av huset och din sambo kan inte lagenligt kasta ut dig från bostaden.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare