Om sambolagens tillämplighet

Hej,

Hur lyder sambolagen om den andra redan har flyttat ut sedan en tid tillbaks?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall en person i ett samboförhållande har flyttat ut är samboförhållandet avslutat. Sambolagen har vissa regler angående bodelning vid slutet av ett samboförhållande.

Det är upp till personerna som är sambos att bestämma ifall de vill att sambolagen ska tillämpas i deras förhållande. Det innebär att en bodelning mellan parterna i förhållandet ska ske enligt reglerna i sambolagen, ifall någon av parterna vill det. Ifall båda parterna tycker att bodelningen kan skötas på ett annat sätt, behöver inte sambolagen tillämpas.

Det faktum att en av parterna har flyttat ut sedan en tid tillbaka kan påverka rätten till bodelning. I och med att den ena parten flyttade ut har samboförhållandet upphört och sambolagen kräver att bodelning (enligt sambolagens regler) begärs inom ett år från att förhållandet har upphört.

Sammanfattningsvis kan sägas att sambolagen inte behöver tillämpas när ett samboförhållande tar slut. Samboförhållandet har upphört i och med att den ena parten flyttade ut och så länge det skedde för mindre än ett år sen kan bodelning begäras av någon av parterna i förhållande ifall den vill att sambolagen ska tillämpas.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare