Om säkerheten inte täcker fordran vid en konkurs, blir då resterande del en oprioriterad fordran?

Hej! Om jag har ett företagshypotek som säkerhet i en konkurs, och jag har en säkerhet som understiger min fordran, låt säga Säkerhet 150 000 Fordran 200 000. Då har jag förstått det som att jag har rätt till tillägg på 15%, vilket alltså blir 172 500. Om jag får en utdelning på 155 000 (då det var det som fanns i företagshypoteket) blir resterade 45 000 en oprioriterad fordran eller bara en rest fordran som jag inte kommer kunna få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du säger så har du rätt till tillägg i de fall då din fordran överstiger säkerheten i företagshypoteket och då det finns tillräckligt med underlag i företagshypoteket för det (2 kap. 5 § andra stycket Företagshypotekslagen).

Då säkerheten är mindre än fordran kommer du att efter din utdelning på 155 000 kr för din säkerhet i företagshypoteket att ha kvar en oprioriterad fordran i konkursen. I fall du har en fordran på 200 000 kr kommer du alltså att ha en oprioriterad fordran på 45 000 kr kvar i konkursboet (18 § Förmånsrättslagen). Det är dock oftast så att tillgångarna i en konkurs inte räcker till utdelning för de med oprioriterade fordringar och det är därför möjligt att du inte kommer att få någon utdelning för de resterande 45 000 kr.

Hoppas du har fått hjälp på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare