Om rätt till lönespecifikation och arbetsgivarintyg

Hej!

Jag har fått jobb hos ett städföretag med 3 dagars provanställning först, för att se hur det skulle funka. Både jag och arbetsgivaren var nöjda så han gav mig muntligt en 6 månaders provanställning till efter det och jag har accepterat. Jag hann dock inte få ett skriftligt anställningsavtal på det, däremot har vi samtalet skrivet som sms. Allt detta var mellan 3/12 - 14/12. Jag har sagt upp mig den 13/12 för att jag har fått ett annat jobb som jag hellre ville ha och efter ett lite irriterat samtal i telefon sa han att jag inte behövde göra uppsägningstiden på 2 veckor bara om jag jobbar den 14/12 som sista dag. Jag accepterade och detta har vi också skrivet som sms. Hans företag har kollektivavtal och han sa att uppsägningstiden egentligen gäller även om det var ett muntligt anställningsavtal som vi hade men att han inte tänkte jävlas om det. Nu när lönetiden har kommit och gått ser jag att jag har fått för lite lön och han har varken gett mig en lönespecifikation eller ett arbetsgivarintyg. Han vägrar också svara mina sms och samtal.

Min fråga är om jag kan kräva en lönespecifikation och ett arbetsgivarintyg nu. Kan han göra mig skyldig för ett skadestånd nu för att jag fick frångå uppsägningstiden på 2 veckor, även om båda gick med på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om uppsägningstid finner du i lag om anställningsskydd (LAS).

Vid provanställning så finns ingen lagstadgad uppsägningstid, men det går att komma överens om i anställningsavtal eller genom kollektivavtal. Det spelar ingen roll att du inte hunnit få något skriftligt anställningsavtal eftersom att även muntliga överenskommelser gäller. Som jag förstår det verkar det i er överenskommelse eller i kollektivavtal vara bestämt med en uppsägningstid på 2 veckor vid provanställning, men att din arbetsgivare sagt att du inte behöver jobba under uppsägningstiden (förutom tillfället 14/12).

Du har naturligtvis rätt att få lön för det arbete du redan utfört, och är du medlem i facket bör du kontakta dem ifall du inte fått ut lön för all arbetstid. Arbetsrättsligt finns det inget som reglerar din rätt att utfå lönespecifikation, men du kan vända dig till Skatteverket eftersom du inte har fått ut något lönebesked och därmed inte heller kan kontrollera så rätt skatt dras, det ligger i Skatteverkets intresse eftersom det annars kan bli svårt för dig att deklarera. Det du däremot har rätt till är ett arbetsintyg om du varit anställd, detta regleras i lag om arbetslöshetsförsäkring 47 §.

Du bör inte kunna krävas på någon ersättning eftersom att din arbetsgivare själv gick med på att du inte behövde jobba under uppsägningstiden.

Hoppas du fick svar på dina frågor, om inte är du välkommen att komma in med en ny fråga till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare