Om permanent uppehållstillstånd i EU och att flytta inom EU

Hej! Min fru skall flytta till Sverige fast hon har enbart permanent uppehållstillstånd i Tyskland. Jag undrar om hon kan flytta hit utan problem. Om inte, vem ska jag vända mig till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar er situation som att din fru är en tredjelandsmedborgare som har fått permanent uppehållsrätt i Tyskland. Permanent uppehållsrätt är något som personer som har bott i minst fem år i ett EU-land med uppehållstillstånd kan ansöka om att få. Jag uppfattar det som att det är fallet för er.

Den som får ställning som varaktigt bosatt får ett särskilt EG/EU-uppehållstillstånd som innebär att personen har vissa rättigheter som liknar de som en EU-medborgare har. Det ger personen större möjligheter att flytta till ett annat EU-land för att till exempel arbeta, studera, starta eget företag eller leva på sin pension.Om din fru avser att stanna längre tid än tre månader behöver hon uppehållstillstånd även i Sverige.

Om din fru sedan tidigare har ställning som varaktigt bosatt i ett annat EU-land, i hennes fall Tyskland, och nu uppfyller kraven för ställning som varaktigt bosatt i Sverige kan hon ansöka om att flytta ställning som varaktigt bosatt från Tyskland till Sverige. Kontakta Migrationsverket för hur ni ska gå tillväga för att ansöka om att flytta hennes ställning som varaktigt bosatt.

Din fru behöver dock uppfylla dessa krav för att få uppehållstillstånd i Sverige:

har ett giltigt pass eller en giltig resehandling som styrker hennes identitethar ställning som varaktigt bosatt i det EU-land hon tidigare bodde i och ha fått det speciella uppehållstillståndet som kallas EG/EU-uppehållstillstånd för varaktigt bosattakan försörja sig i Sverige som arbetstagare, studerande, egen företagare eller genom pension eller andra tillräckliga medel.

Du hittar mer information om ansökan om att flytta uppehållstillstånd här.

Förutom att din fru redan har permanent uppehållsrätt i ett EU-land, vilket redan gör flytten lättare, är ni dessutom gifta och om du som hennes make är svensk medborgare, har permanent uppehållstillstånd, permanent uppehållsrätt eller permanent uppehållskort bidrar det också till att göra processen lättare. Det ni behöver tänka på är dock att du behöver registrera ert äktenskap hos Skatteverket i Sverige.

Observera dock att Migrationsverket kan komma att undersöka båda era försörjningsmöjligheter och att du kan behöva visa att du har en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo i tillsammans. Samt att ni kan behöva svara på frågor om er relation. Det är dock en process som helt sköts av Migrationsverket och därför behöver ni vända er till dem.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare