FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/11/2016

Om partsvilja vid avtal

Vem äger husvagnen?

Om det står ett namn som köpare av husvagnen, och ett annat vid köparens underskrift?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt tillämpar vi inom avtalsrätten den så kallade viljeprincipen. Den innebär att om det inte med säkerhet framgår av avtalet, ska man gå på vad parterna velat vid avtalstillfället. Principen kallas på latin falsa demonstratio non nocet.

Det framgår inte av din fråga vem det är som är menad att ha köpt husvagnen, det vill säga om det är den som står på avtalet eller den som skrivit under, men det här blir således en bevisfråga för de som avtalat om köpet. Husvagnen ska tillhöra den som det var tänkt skulle köpa den. Utan mer information kan jag tyvärr inte ge dig ett mer exakt svar, men huvudregeln är alltså att det inte per automatik behöver vara så att köpet går till någon annan pågrund av att någon av parterna skrivit fel namn i kontraktet.

Vill du ha mer hjälp är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare