Om misstanke att arbetsgivare inte kan betala ut lön till arbetstagare och statlig lönegaranti

Hej,

Min arbetsgivare sa för ett par dagar sen att han kommer gå i konkurs och kan inte betala lönerna. Jag har kontaktad tingsrätten och de säger att de inte har mottagit någon konkursansökan gällande min arbetsgivare. Vad händer om min arbetsgivare ljuger? Jag undrar vad ska jag göra, måste jag vänta eller finns någon jag kan göra själv för att få min lön från oktober och sen november?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Om din arbetsgivare ljög om att de inte kommer kunna betala ut din lön är det inte straffbart.

Om det är så att din arbetsgivare har flaggat för att de står i beredskap att ansöka om konkurs, eller att du på annat sätt märker att företaget har ekonomiska problem,behöver du agera så snabbt som möjligt. Kräv skriftligt anställningsavtal, om du inte fått det tidigare, och spara alla lönespecifikationer. Det har man rätt att få och de kan vara bra bevisning inför en konkurs för att du ska kunna få ut din lön.

Som arbetstagare är du skyddad av den statliga lönegarantin, genom lönegarantilagen. Om du märker att du inte får lön, men arbetsgivaren har inte ansökt om konkurs, bör du kontakta ditt fackförbund och fråga arbetsgivaren varför lönen inte har kommit. Tala då om för arbetsgivaren att du inte accepterar att bli utan lön. Du har även rätt att frånträda din tjänst om du inte får ut dina pengar omedelbart. Arbetsgivares skyldigheter mot arbetstagare är begränsade, men en sak är arbetsgivaren alltid skyldig att göra och det är att betala lön till arbetstagare. Gör man inte det i tid har du som arbetstagare rätt att frånträda tjänsten.
Har du efterskottslön (att du får betalt för maj månad i juni) är det särskilt angeläget att du agerar snabbt. Märker du inte förrän den 25:e juni att du inte fått betalt sedan 1 maj har det redan gått sju veckor och facket har då endast fem veckor på sig att begära din arbetsgivare i konkurs. För att lönegarantin ska falla ut har facket nämligen tre månader på sig att begära arbetsgivaren i konkurs. Vänta inte med att kontakta facket för att vara schyst mot arbetsgivaren eller för att de säger att de kommer vända nedåtgången. Många är väldigt lojala mot sina arbetsgivare och särskilt stor kan risken vara på små företag, där man har en personlig relation till arbetsgivaren.

Den statliga lönegarantin går ut på att du under totalt åtta månader kan få lön från staten, istället för från arbetsgivaren, för att denne ligger i ett konkursförfarande. Alternativt kan du få ersättning upp till maxbeloppet, som är fyra prisbasbelopp (under 2018 motsvarar det 182 000 kr). Antalet månader som du kan få lönegaranti för är alltså beroende av hur mycket du tjänar. Ju högre lön du har desto färre månader får du lönegaranti för, men du är garanterad maxbeloppet som mest.

Den uteblivna lönen får inte ha intjänats tidigare än tre månader innan konkurs­ansökan kom in till tingsrätten.Om din arbetsgivare t.ex. går omkull den 1 maj omfattar garantin lön som tjänats in 1 februari till 30 april. Därefter kan man få lönegaranti under tiden fram till konkursbeslutet, samt under den månad som konkursförvaltaren har på sig att säga upp och arbetsbefria personalen. Slut­ligen kan man få ersättning under uppsägningstiden.

I många fall blir arbetstagarna uppsagda av konkursförvaltaren som är ansvarig för konkursboet. Du kan utgå ifrån att du ska fortsätta arbeta tills du får annan information. Men det är oftast bättre att höra med konkursförvaltaren om och hur du ska fortsätta att arbeta om du inte fått besked. Om du får besked om arbetsbefrielse ligger det i ditt intresse att se till att det inte råder några oklarheter. Det bästa är att du får ett skriftligt meddelande.

En annan förutsättning för att få lönegaranti under uppsägningstiden är dock att man står till arbetsmarknadens förfogande. Därför är det viktigt att omgående anmäla dig hos Arbetsförmedlingen när du blir uppsagd och arbetsbefriad.

Försök även att ta reda på hur mycket pengar arbetsgivaren är skyldig dig. Samla dina lönespecifikationer och håll reda på att du fått rätt lön. Anteckna all utebliven lön så att du kan redogöra för konkursförvaltaren och få rätt lönegaranti.

Observera att det kan ta mellan en och upp till sex månader att få lönen. Hur snabbt du kan få pengar beror på flera saker, som hur komplicerad konkursen är och hur samarbetsvilligt konkursbolaget är gentemot konkursförvaltaren. Konkursförvaltaren måste fastställa vilka belopp som ska betalas ut men har ibland problem att ens få tag på bolagsmännen.

Du kan även läsa mer om lönegarantin här hos Kronofogden och här hos Länsstyrelsen (som betalar ut ersättningen).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare