Om min hund orsakar skada på hennes egendom eller skadar henne eller någon annan, är jag ansvarig?

hej

om jag och vän kommer överens om att hon ska ha min hund över för att sitta vakt för den hemma hos sig själv under tiden jag är borta. Om min hund orsaker skada på hennes egendom eller skadar henne eller någon annan under den tiden, är jag ansvarig? Har jag även i denna situation strikt ansvar för skador som min hund orsakar när min vän är vakt för den tiden jag inte är hemma.

Hon är alltså hundvakt hemma hos själv för min hund.

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägares ansvar för sin hund regleras i lagen om tillsyn över hundar och katter.

Det råder strikt ansvar för hundägare (läs mer här om strikt ansvar). Det innebär att ägaren alltid ska ersätta skador som hunden orsakar, även om ägaren inte vållat skadan (19 §). Det betyder att om din hund orsakar skador på din väns egendom eller skadar henne eller någon annan, så blir du skadeståndsansvarig oavsett omständigheterna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare