Om min farbror väljer att testamentera bort hela sin förmögenhet, har då jag som syskonbarn ändå rätt till något arv?

Hej!

En fråga gällande arv. Min farbror är ensamstående och saknar barn. Min/vår far är avliden sedan länge. Om farbrodern väljer att testamentera hela sin förmögenhet till en stiftelse har vi syskonbarn ändå rätt till något arv enligt lag efter honom och i så fall hur räknas det procentuellt?

Tacksam för svar.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om begäran av jämkning av testamente och regleras i ärvdabalkens (ÄB) 7:e kapitel. Jag tolkar din fråga som att du vill få reda på om ni syskonbarn har rätt till något arv om er farbror skulle testamentera hela sin förmögenhet till en stiftelse.

Om din farbror skulle välja att testamentera bort hela sin förmögenhet så skulle de enda som skulle ha rätt till arv och därmed kunna begära jämkning av hans testamente, vara hans eventuella barn (ÄB 7 kap. 3 §). Du skriver ju i din fråga att din farbror är ensamstående och utan några barn, och därför har alltså ingen annan någon rätt till något arv och därmed inte heller någon rätt att begära jämkning av hans testamente.

Sammanfattningsvis har alltså inte du som syskonbarn rätt till något arv om din farbror skulle välja att testamentera bort hela sin förmögenhet.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare