Om man utesluter ett av sina barn från gåva vad sker vid arvsfördelningen?

Hej jag har ju tänkt ge bort mitt hus hus som gåva till mina barn ,men min yngsta dotter har gott bort för c 20 år sedan OCH hennes barn mina barnbarn vill inte ha kontakt med mig så därför vill jag ju utesluta dom i beslutet om gåvan till mina 2 andra barn hur blir det då?

Tack på förhand

MVHMarianne Södergren

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett gåvobrev kan du villkora det hur du vill och välja att huset endast ska ges i gåva till de barn du vill. I gåvobrevet skriver du vilka gåvomottagarna ska vara och namnger då bara de barn du vill ska få ta del av huset. Du kan även villkora att det ska vara dina barns enskilda egendom så kommer inte deras makar ta del av husets värde.

Vad som dock är väldigt viktigt att du skriver med i gåvobrevet är att gåvan inte ska ses som ett förskott på arvet för de barn du vill ge huset till. Skriver du inte med detta så kommer det räknas som ett förskott på deras arv, 6:1 1st ärvdabalken, och dina barnbarn från din avlidna dotter kommer kompenseras så att det blir som de får ta del av huset ändå 6:5-6 ÄB. När alla dina barn sedan ärver, kommer dina barnbarn från din avlidna dotter att ta hennes plats och få hennes andel, 2:2 2 st ÄB.

Ska ge ett exempel, där du kommer se skillnaden på hur ditt arv kommer att fördelas om du skriver med respektive inte skriver med villkoret att gåvan inte ska ses som förskott. Eftersom att du inte angett hur många barn kommer jag i exemplet utgå från att du har tre barn, huset är värt tre miljoner och du har övriga tillgångar på ytterligare 3 miljoner, och du har inte testamenterat något.

Med gåvovillkoret:

Huset är redan undantaget från din egendomsmassa eftersom du gett bort det genom gåvobrevet så barnen har att dela på resterande 3 miljoner.

Barn 1: 1 000 000 (+ 1 500 000 som gåvan av huset gav) = 2 500 000 vid arvet

Barn 2: 1 000 000 (+ 1 500 000 som gåvan av huset gav)= 2 500 000 vd arvet

Barn 3 (avlidna dottern) 1 000 000 = 1 000 000 vid arvet

Utan gåvovillkoret

Då kommer gåvans värde ( 3miljoner) att plussas på den summa på 3 miljoner som ditt arv gav, dvs

3 000 000 + 3 000 000 = 6 000 000

6 000 000 / 3 000 000 (delat på 3 eftersom du har barn) = 2 000 000/ barn

Nu kommer dock från barn 1 och 2, räknas bort 1 500 000 som de redan fått med gåvan så fördelningen blir följande:

Barn 1: 2 000 000 – 1 500 000 = 500 000 vid arvet

Barn 2: 2 000 000 - 1 500 000= 500 000 vid arvet

Barn 3: 2 000 000 vid arvet

Så i slutändan kommer barnen att fått ut lika pengar, bara att barn 3 (din avlidna dotter som nu representeras av dina barnbarn) kommer att få ut lika mycket pengar som att de också fick gåvan i present, bara att de kommer få det i andra tillgångar/pengar vid din bortgång.

Vill du utesluta barnbarnen från dina avlidna dotter ännu mer från att ta del av ditt arv kan du skriva ett testamente. Annars ser du ovanstående hur har det betydelse om du skriver med gåvovillkoret att gåvan inte ska räknas som förskott på barnen du vill ge huset till, arv.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare