Om man skriver sin privata information någonstans offentligt, får andra personer ta den informationen och sprida den?

Privat information menar jag då som, stad man lever i, för och efternamn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du publicerat/skrivit ner namn och stad du bor i offentligt finns det inget som hindrar andra från att ta del av informationen. Så länge det på denna offentliga handling som du skrivit information om dig själv på utlovas någon form av sekretess, eller där de klargör hur de hanterar privat information enligt exempelvis GDPR sker det inget "olagligt" ifall andra tar del av den genom att exempelvis sprida det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare