FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev28/08/2019

Om man har skuld hos 2 olika inkassobolag, kan då det ena bolaget köpa upp skulden från de andra?

Hej

Om man har en skuld hos 2 olika inkassobolag.

Kan de ena bolaget köpa upp skulden från de andra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt för ett inkassobolag att köpa upp en skuld som du har till ett annat inkassobolag. Som huvudregel gäller nämligen att borgenärsbyte, som det här är fråga om, får ske utan gäldenärens medgivande (jfr bl a NJA 1966 s 97, NJA 1993 s 222, Stefan Lindskogs tillägg i NJA 2009 s 570, NJA 2016 s 51) dvs det är "fritt fram" för inkassobolag 1 att överlåta sin fordran till inkassobolag 2.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare