FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2018

Om man anmäler en person till polisen kan man då själv göra sig skyldig till brott?

Vi har nu i 5 års tid fått vårt barnbarns grav skändad , har väntat vid graven kvällar och mornar men inte lyckats få fast förövaren. Men vi vet nu vem det är pga många indicier som jag förstår inte räcker i domstol,så nu min fråga vad händer om vi sätter dit en kamrat ? Blir vi straffade för det eller är det en förmildrande omständighet ? Mvh Dag

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag rekommenderar att ni hör av er till polisen och anmäler brottet. I samband med anmälan så bör ni redogöra för alla dom eventuella bevis som ni har samlat in. Det är sedan upp till polisen att inleda en förundersökning ifall dom anser att bevisen är tillräckliga för att. Det är ett relativt lågt krav som ställs på bevisningen för att polisen ska inleda en förundersökning. I denna förundersökning kommer polisen sedan att göra de utredningsåtgärder, exempelvis förhöra vittnen och liknande, som dom bedömer krävs för att utreda brottet.

Det brott som ni själva skulle kunna göra er skyldiga till i samband med en polisanmälan är brottet falsk angivelse. Detta brott hittar du i Brottsbalken 15 kap. 6 §. För att ansvar för detta brott ska kunna aktualiseras så krävs att ni tror mer på att personen ni polisanmäler är oskyldig än att denne är skyldig. Om ni verkligen tror att personen har gjort sig skyldig till brottet så begår ni inte brottet falsk angivelse när ni anmäler personen till polisen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare