om jag i testamente anger att arvet ska vara enskild egendom - vad händer vid en bodelning om värdet av arvet har krympt?

Om jag i testamente anger att mina barn ska få arvet efter mig som enskild egendom, vad händer då vid en eventuell skilsmässa mellan dem och deras partner ifall värdet på arvet har "krympt" i förhållande till när de ärvde det? T.ex. aktier som minskat i värde, pengar som använts till levnadsomkostnader och inte längre finns kvar eller en fastighet som minskat i värde. Undantas värdet av den ursprungliga arvet i bodelningen eller undantas det värde som "finns kvar"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret på din fråga är nej, det ursprungliga värdet skyddas inte.

Att göra något till enskild egendom genom till exempel en föreskrift i ett testamente betyder inte att värdet av den ursprungliga egendomen bevaras eller "skyddas". Om en person har enskild egendom (via ett testamente, ett äktenskapsförord eller något annat sätt) och förbrukar den, så kommer man alltså inte ta hänsyn till hur mycket enskild egendom som fanns från början. Man tittar på den egendom som faktiskt finns kvar vid bodelningen.

Däremot kan något som har "trätt i stället" för enskild egendom räknas som enskild egendom och undantas från en bodelning (Äktenskapsbalken 7 kap. 2 §). Det betyder till exempel att om man säljer någonting som är enskild egendom, så räknas pengarna från försäljningen som enskild egendom som har "trätt i stället" för den sålda egendomen. Säljer eller byter man till sig något med enskild egendom blir alltså det man får till enskild egendom.

Sammanfattningsvis betyder det alltså att om man förbrukar eller förlorar enskild egendom så tar man inte hänsyn till det ursprungliga värdet. Gör man sig av med enskild egendom men får något konkret i stället (till exempel en summa pengar) blir det man får i stället till enskild egendom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare