Om jag är kassörska i matvarubutik och låter två vänner passera med varor utan att betala, gör jag mig skyldig till något brott i sådana fall?

Hej

om jag är kassörska i matvarubutik och låter två vänner passera med två påsar godis. Är jag skyldig för brott ?? iså fall vilket??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilket brott du kan göra dig skyldig till om du låter två personer passera med två påsar godis utan att betala. Den lag som då blir aktuell att titta på är brottsbalken (BrB) och då får vi främst kolla i 10:e kapitlet.

Det brott som du som kassörska kan göra dig skyldig till om du låter dina två vänner passera med två godispåsar utan att betala, är trolöshet mot huvudman (BrB 10 kap. 5 §). Detta eftersom du som kassörska är i förtroendeställning till huvudmannen, dvs den matvarubutik som du jobbar för, och du genom att låta vännerna passera utan att betala, missbrukar din förtroendeställning och orsakar butiken förlust (beskrivs i lagbestämmelsen som skada).

För att då tydliggöra, så kan du genom agerandet som du beskriver göra dig skyldig till brottet trolöshet mot huvudman. Den påföljd som man kan dömas till om man begår detta brott är böter eller fängelse i högst två år.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare