FrågaSKATTERÄTTAvdrag24/03/2020

Om jag anlitar städhjälp, får jag dra av det på skatten?

Om jag anlitar städhjälp, får jag dra av det på skatten? Jag bor i en hyreslägenhet och är pensionär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatteavdrag för städhjälp finns i inkomstskattelagen (ISL) och i lag (2009:194) om förfarandet vid skattereduktion för hushållsarbete.

Om rutavdrag

Städhjälp faller under det så kallade rutavdraget, vilket innebär att du kan dra av det så länge skatten du betalar överstiger avdragsbeloppet (67 kap 11-13 §§ ISL). Du kan som högst dra av 50% av arbetskostnaden i rutavdrag. Utgifter för material, utrustning och resor får inte räknas in (67 kap 18 § andra stycket ISL). Du kan heller aldrig få rutavdrag på över 50 000 kr om året (67 kap 19 § ISL). Att du bor i hyreslägenhet är inga problem. Det krävs bara att städningen ska ske i din bostad för att vara avdragsgill (67 kap 14 § ISL).

Krav på den som utför arbetet

Du kan inte få rutavdrag om städningen utförs av någon du är släkt med (67 kap 15 § andra stycket ISL). Det krävs också att den som utför arbetet är godkänd för F-skatt när avtalet om arbetet träffas eller när ersättningen betalas ut, alternativt att redovisning av arbetsgivaravgifter på ersättning för arbetet har skett i en förenklad arbetsgivardeklaration (67 kap 16 § ISL).

Får du göra avdrag?

Om du anlitar städhjälp får du alltså dra av 50% av beloppet på skatten du betalar, upp till 50 000 kr. De enda förutsättningarna du behöver ta hänsyn till är att anlita någon som uppfyller kraven. Om du vill läsa mer om rutavdraget rekommenderar jag Skatteverkets hemsida. De har bra information både om hur bidraget går till och vilka villkor som ställs upp.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare