FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/09/2017

Om falsk tillvitelse

En person sa att hen skulle göra en polisanmälan på mig för att jag gjorde en anmälan till länsstyrelsen för att denna misskött sina djur. Jag vet inte om hon gjort det eller inte. Vad kommer att ske nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om personen har upprättat en polisanmälan så tar polisen emot den och gör en inledande undersökning av anmälan för att kunna fastställa om brott har begåtts. Om det inte finns anledning att anta att brott har begåtts så kommer anmälan att lämnas utan att vidare förundersökning inleds (23 kap. 1 § rättegångsbalk). Av den information som du har lämnat kan inte jag finna att det du gjort skulle kunna vara brottsligt. Det är inte brottsligt i sig att anmäla till länsstyrelsen om vanvård av djur. Det skulle vara om uppgifterna du lämnat Länsstyrelsen inte stämmer och det skulle kunna klassas som falsk tillvitelse (15 kap. 7 § brottsbalk). Brottet går ut på att man hos åklagare, polisen eller annan myndighet sanningslöst pekar ut någon för brottslig gärning eller lämnar besvärande uppgifter. Det krävs alltså att du medvetet pekat ut personen trots att denne är oskyldig och att det inte finns anledning att tvivla på personens oskuld. Det behöver inte vara i syfte att anmäla för brott utan kan vara endast i syfte att besvära.

Om uppgifterna du lämnat till Länsstyrelsen stämmer eller om du iaf hade anledning att tro att det stämde så bör det dock inte leda till något.

Om handlandet inte kan ses som brottsligt så kommer polisen antingen inte ens uppta en förundersökning alternativt att lägga ner förundersökningen i ett tidigt skede.

Hoppas du har fått svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare