Om ett testamente kan preskriberas, vilket värde tillgångarna ska tas upp till samt om andra än testatorn kan ändra testamentet

Hej

för 35 år sedan dog min mosters man och de upprättade tillsammans ett testamente där hans del av det gemensamma dödsboet skulle tillfalla en fond. Nu har jag ångrat mig och vill använda pengarna till annat.

1) Hur länge är ett testamente giltigt

2) Vilket värde beräknas hans del på? Det som boupteckningen fastslog eller ett dagsvärde?

3) Kan jag skriva om testamentet?

Med vänlig hälsning

Hans Olsson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. Ett testamente preskriberas inte utan gäller tills testatorn (din mosters man) förstör det eller återkallar det skriftligen.

2. Huvudregeln är att tillgångarna ska tas upp till det aktuella marknadsvärdet på testatorns dödsdag. Det finns dock undantag från detta, t.ex. för fastigheter som tas upp till taxeringsvärdet. Se vidare undantag här.

3. Det är endast testatorn själv om kan ändra testamentet. Testamentet ska spegla testatorns innersta vilja och skulle andra kunna ändra testamentet skulle inte syftet med testamentets upprättande uppfyllas.

__________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare