Om ens ex slutar betala det gemensamma lånet

Hej.

Har ett ex som slutat att betala på ett lån vi har tillsammans.

Vi hade en överenskommelse om att han skulle betala lånet...

Nu har jag gått med på en avbetalningsplan med banken,för att inte jag ska hamna hos KF.

Min ex har "gått under jorden" går inte att få tag i honom, han står skriven på flera adresser .

Kan jag sätta honom i personlig konkurs eller hur ska jag göra så att han betalar hälften av lånet iallafall?

//Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att Ni vänder Er till Lawline med Era frågor!

Er fråga förstår jag som att den består av två delar:
1.Ansvaret för lånet
2.Hur kräver man tillbaka halva lånet

Ansvaret för ett gemensamt lån

Har Ni tagit lånet tillsammans och står båda på lånet kan banken kräva en av er på hela summan, se 1:2 skuldebrevslagen https://lagen.nu/1936:81.

Betalar Ni mer än Ert ex kan Ni kräva tillbaka det som överstiger halva lånet, se 1:2 2 st. skuldebrevslagen. Det kallas för att Ni har "regressrätt".

Hur kräver man betalning?

Eftersom Ni har en fordran på Ert ex kan Ni kräva betalning av honom direkt. Vägrar han betala eller håller sig undan kan Ni antingen försöka sälja Er fordran till t.ex. ett inkassobolag eller så kan Ni vända Er till Kronofogdemyndigheten (KFM).

Ni kan då skicka in en ansökan till KFM och begära verkställighet, d.v.s. att KFM ska hjälpa Er att få betalt, se 2:1 utsökningsbalken https://lagen.nu/1981:774#K2. För detta får Ni betala en avgift. Om KFM får tag på Ert ex eller utmäter hans lön eller dyl. så kommer KFM ta ut avgiften av honom istället.

Det finns färdiga blanketter på KFM:s hemsida som kan hjälpa Er utforma Er begäran om att få betalt.

Jag kommer inte fördjupa svaret i hur man gör en konkursansökan då ett sådant förfarande är komplicerat och kräver bl.a. ansökan i tingsrätt. Det är sannolikt inte något Ni skulle ha någon fördel av oavsett då en ansökan hos KFM med största säkerhet kan ge Er betalt till en lägre kostnad i både tid och pengar.

Med vänliga hälsningar

Niclas FribergRådgivare