FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/01/2019

Om en person vill sälja det gemensamt ägda huset, kan man vägra?

Hej!

Min väninnas ex man vill tvinga fram en försäljning av deras gemensamma hus via en advokat. Hon har inte satt sig emot att anlita en mäklare, men det hela har dragit ut på tiden pga bodelning och att dom inte kommit överens om vilken mäklare dom ska anlita.

Vad innebär det om man säljer via advokat, hon är rädd att dom inte ska få ut fullt pris utan att hans släkting får köpa huset billigare.

Kan hon isf vägra detta o anlita mäklare istället?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man äger en fastighet gemensamt så sker besluten och förvaltningen gemensamt, det vill säga att båda måste vara överens (2 § samäganderättslag). Om en delägare vill tvinga fram en försäljning så finns det en möjlighet att ansöka om försäljning på offentlig auktion (6 § samäganderättslag). Jag misstänker att det är detta som syftas på genom "försäljning via advokat". Det går inte att vägra detta men om man har synnerliga skäl kan man ha rätt till anstånd, det vill säga att man kan skjuta upp försäljningen (6 § samäganderättslag). På en offentlig auktion finns det inget som hindrar en delägare att buda på fastigheten. Det finns även möjlighet att ställa upp ett minimipris för försäljningen vid offentlig auktion (9 § samäganderättslag).

Min uppfattning är att man vanligtvis kan få ett högre pris vid försäljning av en fastighet genom mäklare än om man säljer via offentlig auktion vilket gör att min rekommendation, under förutsättning att din väninna var inställd på att sälja huset, är att försöka komma fram till en lösning där de säljer huset "som vanligt" snarare än via offentlig auktion.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare