Om bostad har förvärvats för gemensam användig utgör den samboegendom

Min sambo köpte ett hus ensam för tre år sedan,då jag inte hade möjlighet att ta lån. Vi skulle bo där gemensamt. Jag har betalat 5000 kr varje månad i hyra som banken rådde min sambo att ta av mig. Har jag några ekonomiska rättigheter vid en separation? Vi har inget samboavtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den hyra som du har betalat under åren påverkar inte äganderätten till huset. Det som är av betydelse är istället om din sambo köpte huset med syftet att ni skulle bo där tillsammans. Ifall han förvärvade huset för att ni gemensamt skulle bo där är huset nämligen s.k. samboegendom (3 § sambolagen). Ni måste alltså inte redan ha varit sambos när han köpte huset, utan det viktiga är om tanken var att ni skulle bo där tillsammans. Ifall huset utgör samboegendom ingår det vid en eventuell bodelning ifall ni skulle separera (8 § sambolagen). Det finns inget krav på att man måste göra en bodelning när ett samboförhållande upphör, utan det krävs att antingen du eller din sambo begär en bodelning inom ett år från det att ert förhållande upphörde. I en bodelning ska samboegendomen sedan delas lika (14 § sambolagen).

Om det skulle vara så att din sambo redan köpt huset innan ni bestämt er för att flytta ihop finns det en liten möjlighet att ändå kunna få ta över huset. Det krävs då nästan alltid att samborna har barn tillsammans, och förutom det att du har störst behov av huset (22 § sambolagen). Ifall du skulle ha rätt att ta över huset måste du dock ersätta din sambo för värdet på huset.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare